ÅBENT HUS

★★★★★★

Sæsonens mest overrumplende filmgennembrud tegnede Ragnhild Kaasgaard sig for takket være titelrollen i "Miss Viborg", som indbragte hende en Svend-nominering. Men at Ragnhild Kaasgaard også er Danmarks fineste formidler af børneteater har man i årevis kunne forvisse sig om på Riddersalen.

Her fortryller atter små som store med forestillingen ÅBENT HUS. Er der en enkel hyleunge, hvis forældre end ikke forsøger at dæmpe deres lille støjsender, så formår Ragnhild Kaasgaard også at håndtere dette lille problem med elegance og overskud.

Iført et farverigt skørt, der matcher scenografien, samt en rococo-frisure krydret med små discokugler tager Ragnhild Kaasgaard os med på besøg i sit dukkehus. Tilbage til dengang hun for få år siden kunne fejre sin 4-års fødselsdag. En dag fyldt med blandede følelser, for det var netop den dag, at hendes elskede tøjdukke Hunni forsvandt.

Men lille Ragnhild manglede heldigvis ikke gode ideer. Så hun lavede Hunnis yndlingsmad, spillede dens favoritmusik og kastede med pind, for den leg elsker hunde jo. Men Hunni kom alligevel ikke tilbage. Sammen med dukken Hans ledte Ragnhild overalt, men lige lidt hjalp det. Hun var lige ved at give op og blive rigtig ked af det, da hun kom i tanke om, at der var eet sted, som hun har glemt at lede.

Dramatiker og iscenesætter Signe Birkbøll sørger sammen med Ragnhild Kaasgaard for, at smerten ved at savne og angsten for at miste lurer bag morskabenm og det låner en uventet dydbe til forestillingen, som virker velgørende. Signe Birkbøll får sågar vævet nogle fine rim og andre former for sproglig poesi ind i en forestilling, der aldrig taler ned til børnene, men som tværtimod får dem til at slå ørene ud og lytte, mens de ser.

Læg dertil Ragnhild Kaasgaard spudlende humør og ditto kropssprog – ikke mindst i nærkontakt med en hoppebold – og man har 40 fornøjelige minutter på Riddersalen, et af Danmarks dejligste teatre.

(Michael Søby)