HAMLET

★★★★☆☆

Folketeatret er gået sammen med Scene42 om at producere Ørstedsparkens årlige sommerforestilling fremført af den gakkede teatertrup Shakes.

Valget er faldet på HAMLET, engang primært forbundet med dramatikeren William Shakespeare, men i Ørstedsparken må man nøjes med brudstykker fra originalværket.

Den danske dramatiker Thomas Markmann er tilsyneladende tvunget til at fortælle historien om HAMLET på bare fem kvarter, og takket være instruktørerne Thomas Hwan og Mads Riisom noget hektiske iscenesættelse lykkedes det også nogenlunde.

I den krævende titelrollen ses Tue Lunding, der bl.a. gjorde indtryk i forestillingen "Besat" på Rønne Theater i 2019. Han giver denne Hamlet en prægtig fysik, og finder faktisk en kerne af ægte smerte i en verden af opkørte mennesker.

Sofia Čukić, Ari Alexander og Niels Dampe varetager de øvrige roller i en mere eller mindre hysterisk spillestil, der trætter næsten ligeså meget, som den morer.

De musikalske indslag får os næsten til at glemme intrigerne i lighed med de bizarre kropsnære kostumer, som indgår i Julie Forchhammers farverige univers.

Denne udgave af HAMLET egner sig egentlig ikke til mindre børn, men de mest omstillingsparate ynglinge vil nok forstå at værdsætte det unge holds anstrengelser.

Den ungdommelige iver sejrer i sidste ende, og så kan man altid diskutere, hvor meget af Shakespeares tekst, der egentlig overlevede transformationen til Ørstedsparken?

Parkens stamkunder vil dog nyde legen herrekysserierne, den generelle leg med de kønslige grænser, og Tue Lundings bare overkrop, og det forekommer slet ikke uvæsentligt i denne sammenhæng.

(Michael Søby)