STILLE STEMMER

★★★★★☆

Siden 2016 har kiosken foran Teatret Riddersalen dannet udgangspunktet for diverse festlige forestillinger om Frederiksberg. Signe Birkbøll. der faktisk har designet kiosken, har sammen med Ragnhild Kaasgaard udviklet et sublimt komisk parløb, men det er der også en vis tradition for i kvarteret.

Denne gang kulminerer de i Geir Sveasss boblende veloplagte iscenesættelse – godt hjulpet af Pille Behrendts kække kulørte pigegarde-kostumer.

For det er intet mindre end to vildfarne orkestermedlemmer fra Frederiksberg pigegarde, der fylder os med viduderlige kuriøse historier fra Frederiksbergs farverige fortid garnet med musikalske intermezzoer.

Signe Birkbøll er en sand glose-gøgler og har fundet en dybt charmerende form i sin tekst, der fanger og fascinerer både unge og ældre. Generøst lægger hun op til og overlader en stor del af den fysiske komik til den livsfulde Ragnhild Kaasgaard, mens hun selv på diskret vis spiller på triangel.

Ranghild Kaasgaard, der tidligere på sæsonene ydede en pragtpræstation på film som "Miss Viborg", kan ikke blot løbe som en gazelle, danse som en discodronning og få tubaen til at trutte, men forbløffer ligefrem med et ekvilibristisk kast med tamburmajorstaven.

På trods af titlen kunne lydniveauet godt være en smule højere, og var i al fald ikke helt ensartet til premieren. Men den slags småproblemer overvinder man hurtigt på og udenfor Riddersalen, hvor komikken altid har gode kår.

Blandt publikum var da også Jytte Abildstrøm, teatrets legendariske chef i årtier, og også hun havde smil på læben under denne liflige friluftsforestilling, der for alvor varslede en dejlig sommer.

(Michael Søby)