THE GODFATHER CODA:

THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE

★★★☆☆☆

Gensynet med sidste del af Francis Ford Coppolas Godfather-trilogi vinder desværre ikke ved gensyn. Man husker den som en lidt skuffende tre’er efter de to mesterlige første film, men den blev alligevel nomineret til 7 Oscars inklusiv bedste film, dog uden at vinde en eneste.

Til gengæld modtog Sofia Coppola prisen for værste kvindelige birollepræstation, og man er da også taknemmelig over, at hun i stedet begyndte at instruere film, der i det mindste er af svingende kvalitet.

Francis Ford Coppola har ikke bare deltaget i nyrestaureringen, men også ændret slutningen, som nu er en opera værdig. Den blodige trappescene udenfor operaen synes inspireret af den russiske stumfilm "Panserkrydseren Potemkin", men spillet er ikke helt på samme niveau, som i de første film. Al Pacino virker træt, og det var da også kun hans birolle i "Dick Tracy", der udløste en Oscar-nominering.

Man savner flere af karaktererne fra de første to film, men da de jo stort set alle blev aflivet, kan man kun begræde det. George Hamilton og Talia Shire er primært velklædte, og filmens eneste interessante præstation leveres af cubanske Andy Garcia, der som den eneste af filmens skuespillere blev nomineret til Oscar.

Francis Ford Coppola må snart erkende, at uanset hvor meget han prøver at gøre den sidste Godfather-film bedre, så er den ikke bare skuffende, men direkte utilstrækkelig, og ligesom den sidste Olsenbande-film burde den aldrig været lavet.