ROMEO & JULIE

★★★★☆☆

Den norske iscenesætter Maren Bjørsteh finder en ganske velfungende balance mellem gammel og nyt i sin iscenesættelse af William Shakespeares ROMEO & JULIE på Aarhus Teaters store scene. Sproget er i klassisk snit og Olav Myrtvedts finder en symbiose mellem fortid og nutid i såvel scenografi.

Spillet er ungt og pågående – med Viktor Pascoe Medom og Mette Klaksteindet som det søde og ultimativt elskelige unge par, ROMEO & JULIE.

Emil Prenter ("A Clockwork Orange") og Simon Mathew ("Techno") er velspillende som Benvolio og Mercutio, og Mette Døssings Fru Capulet, Marie Marshners amme og unge Emil Busk Jensens Grev Paris har alle deres øjeblikke.

Musikindslagene virker flere gange som afbræk i historien, og det kan der være delte meninger om. Maren Bjørstehs zombie-scene er dog eneste alvorlige brøler, hvor flot den end er udført, for på dette tidspunkt i historien vil vi kun vide, hvad der sker med ROMEO & JULIE. Hele genfærd-motivet har generelt taget overhånd, det er trods alt hverken "Hamlet" eller "Gengangere", som Maren Bjørsteh iscenesætter.

Holstebro Dansekompagni og Aarhus Teaters Kor bidrager til positivt til ensemblescenerne og kommer der en my for meget Star Wars over fægtescenerne – med lyssværd!, så skal der ikke herske tvivl om, at Aarhus Teaters udgave af ROMEO & JULIE har fat i det unge publikum. På godt og ondt kan man mene, men mest på godt.

(Michael Søby)