ILT

★★★★☆☆

Teater NEXT gæstespiller på Teater V i Valby i et samarbejde med Det Mobile Teater. Anledningen er en ny opsætning af den prisbelønnede engelske dramatiker Duncan Macmillans stykke ILT, der blev opført på Husets Teater i 2014 i en belastende lysscenografi.

Simon K. Boberg, der var chef på Husets Teater på det tidspunkt og i årene 2009-2016 kurator for den hidtil bedste teaterfestival i Danmark med fokus på europæisk dramatik, var også med til at oversætte stykket, og nu revitaliserer han det, så man for alvor får øjnene op for de dramatiske og litterære kvaliteter.

Det irriterende lys er udskiftet med en gigantisk træhøjtaler, der må være mindst lige så anstrengende for skuespillerne at finde sig til rette i, men som fra publikums synsvinkel fungerer meget bedre, samtidig med at den understreger det unge kærestepars vanskeligheder ved at finde ro i deres fælles liv.

De vil gerne have et barn. Eller vil de? De mange overvejelser truer med at spænde ben for deres handlinger, men omvendt kan det få fatale følger – ikke bare for dem selv men et lille nyt individ, hvis de ikke får gennemtænkt beslutningen tilstrækkelig.

Marie Tourell Søderberg når et i al fald foreløbigt højdepunkt i teaterkarrieren som dybt neurotisk potentiel mor, på een gang bandsat irriterende og sært rørende, når ordene vælter ud af hende i et vanvittigt tempo. Rollen kræver en helt særlig form for ordekvilibrisme, der viser hvor dygtig Marie Tourell Søderberg er blevet, og det rørstrømske, der tidligere skyggede for talentet, bliver nu holdt i ave af Simon K. Boberg, der atter minder os om, hvor fremragende en iscenesætter han er.

Marie Tourell Søderberg har i Christian Bergman den ideele partner, der med præcision reagerer og leverer ordindskud som den vage mand i kamp for ikke at drukne i kvindens hav af ord.

"Træk vejret", lyder det gode råd til dem og til os flere gange i teksten, der både formår at give os ilt både til hjernen og til hjertet.

(Michael Søby)