DRACULA

★★★☆☆☆

Figaros og Den Ny Opera er gået sammen om en ualmindelig fri nyfortolkning af Bram Stokers historie om Grev Dracula – tilsat lige dele musik og komik.

Et velsyngende hold bestående af tre aktører og en pianist (den dedikerede Allan Dahl Hansen) tager os med til Transsylvanien. Her følger vi den ungdommelig sagfører Jonathan Harker (kækt fremstillet af Kristian Jensen), der gæster Grev Draculas slot.

Den blodtørstige greve gestaltes veloplagt af Hans Dueholm, der tilmed har den rette accent til at virke overbevisende. Lisbeth Kjærullf lyser op i flere roller, ikke mindst når hun synger "nattens dronning" eller agerer yderst langsommelig butler.

DRACULA emmer af lun – til tider temmelig plat – humor, og er gennemgående fornøjelig. Først efter pausen, da manuskriptet kollapser, går luften ud af ballonen, men de alsidige og dygtigt fremførte musikalske indslag formår heldigvis at redde eftermiddagen. Den humanitære landeplage "Afrika" bliver f.eks. til "Dracula", og så er bifaldet også sikret denne gang.

Helt på niveau med "Elverhøj" er denne forestilling desværre ikke, men man fortryder nu ikke, at man har tilbragt et par timer med dette hygge-gys – og glæder sig allerede til det næste samarbejde: "De tre musketeer"

(Michael Søby)