KINKY BOOTS

★★★★★☆

Harvey Fierstein og Cyndi Laupers prisbelønnede musical KINKY BOOTS er baseret på filmen af samme navn, og havde det ikke være for morgendagens premiere på en anden musical, kunne man være fristet til at give forestillingen en dansk titel: "Charlie og skofabrikken"…

Historien synes beslægtet med værker som "The Full Monty" og "Billy Elliot" tilsat en god portion glamour og glimmer fra "La Cage Aux Folles".

Vi befinder os i den forsømte del af England, hvor en gammel skofabrik mangler kunder. Den nyudnævnte direktør Charlie har overtaget fabrikken efter sin far, og har ingen ide om, hvordan han skal løse problemet, indtil han en aften møder Lola. Hun er drag queen og har brug for en hel anden type fodtøj end de triste modeller, man producerer på fabrikken.

Ved fælles hjælp aner man en løsning på problemerne, men uden en fælles respekt og accept af hinandens forskelligheder er der intet håb for fabrikken.

De sociale kulturforskelle, der havde større vægt i filmen og i diverse internationale opsætninger af musicalen, er nedtonet i denne opsætning.

Lee Prouds koreografi og iscenesættelse betoner især de showmæssige aspekter i værket. Paul Farnsworths forvandlingsvenlige scenografi får sceneskiftene til at virke lette, og kontrasten mellem fabriksarbejdernes kedelige påklædning og diverse dragqueen-dragter udnyttes fikst i Farnsworths kostumer.

KINKY BOOTS stiller store krav til de medvirkende – ikke mindst de to hovedrollerindehavere, men på Det Ny Teater har man heldigvis fundet to skuespillere, der kan løfte opgaven.

Lars Mølsted, der vandt en velfortjent Reumert som årets sanger i Fredericia Teaters opsætning af "Klokkeren fra Notre Dame", føjer endnu en succes til de mange som den stadig mere desperate Charlie. Lars Mølsted har en stemme, der går lige i vore hjerter, og finder tilmed rørende udtryk for Chalies kvaler.

Silas Holst har aldrig været bedre end som Lola, og det gælder både rent sangligt, skuespillermæssigt og som danser. Der må være lettere opgaver end at danse rundt på nogle virkelig høje hæle i et højt tempo, mens man lige skal huske også at synge og spille præcist. Silas Holst mestrer det hele og morer tilmed, når han laver nogle lynhurtige skift i sit toneleje.

Monica Isa Andersen er både kæk og kærlig som Lauren, der forelsker sig i den nye direktør – trods hans hængerøv i bukserne, og Nikoline Harriet Breienholt har også sine øjeblikke som Laurens rivalinde, Charlies dominerende kone. Blandt de øvrige i ensemblet glæder man sig især over Sebastian Harris, Ann Farholt, Rasmus Fruergaard og Kim Hammelsvang Henriksen.

De store dansenumre understøttes flot af det velspillende orkester under ledelse af kapelmester Jesper Frank Christensen, og bidrager til, at KINKY BOOTS fremstår som byens bedste show. Værkets kvaliteter på manuskriptplan kan diskuteres, men når det serveres så overbevisende som her med to store solistpræstationer i front, så bør man blot læne sig tilbage og nyde forestillingen og de dygtige medvirkende.

(Michael Søby)